MIRANDA DE SANT JERONI (1237m)

Pujada pel camí dels Francesos i baixada pel camí del Pont

PRESENTACIÓ DEL LLOC

On som: La Vinya Nova, municipi del Bruc a la comarca de l'Anoia. Situada als peus de Montserrat, és un mas molt antic que havia estat adquirit pel monestir de Montserrat el 1566. Va ser utilitzada com a lloc de repòs dels frares i per proveir de vi l'abadia. Amb la desamortització, el 1835, va ser adquirida pels senyors Miret i Formosa i el 1888 va ser comprada per Andreu Solà Termes. Dedicada al conreu de l'olivera, va estar habitada fins l'any 1958. El 1993 va ser restaurada i habilitada com a restaurant.

Com arribar-hi: En cotxe, Autovia A-2 de Barcelona a Lleida. Sortida núm. 575 fins arribar a la urbanització Bruc Residencia. Pujar pel carrer principal fins arribar a un bosc. Girar a la dreta direcció la Vinya Nova (senyalitzat). OBRIR GOOGLE MAP

Què hi volem fer: Fer el cim del pic més emblemàtic i alt de la muntanya de Montserrat: Sant Jeroni. Gaudir de les impressionant vistes que ens ofereix el seu mirador, un dels més important de Catalunya.

Obrir mapa més gran

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

Sortiu en direcció al Bruc per l’ampla pista. Travessareu el torrent de la Maçana i just abans del torrent del Bassal dels Gats, trobareu a la dreta l’inici del camí del Francesos. A banda i banda del camí hi ha dos pins que tenen unes marques rogenques i marques de PR. blanc i groc, que us acompanyaran en tota l’ascensió. També hi ha un indicador.

INICI CAMÍ DELS FRANCESOS

El camí al principi és força ample i després s’estreny a mida que remunteu el torrent abans anomenat. Just on el camí gira a la dreta hi ha un corriol a l’esquerra que baixa cap a Can Jorba. Començareu a tenir unes bones vistes de Collbató i El Bruc.
Continueu pujant i trobareu el Recó de les Bruixes. Una petita explanada a mà dreta perfecte per agafar aire. Lloc on en el passat es reunien les bruixes.
Repreneu la marxa i trobareu la primera bifurcació del trajecte. A l’esquerra el Coll de l’Ajaguda i el Canal del Migdia. Nosaltres seguim pel camí dels Francesos, a la dreta.

L'AJAGUDA

A mida que aneu pujant tindreu bones vistes sobre les agulles dels Plecs de Llibre i el Montgròs, a la vostre esquerra separades de la nostre carena pel torrent del Migdia. A la dreta teniu el torrent dels Bugaders.

EL MONTGRÒS I ELS PLECS DE LLIBRE

Trobareu un trencall a la dreta. D’aquí surt un camí que baixa al serrat de la Sajolida. Hi ha un rètol, al terra, de color vermell d’amunt de la pedra que indica “Sajo”. S’ha de seguir recte.
Arribareu a les roques del Camell de Sant Jeroni, fins aquí la pujada no és massa forta i s’ha anat pujant bé. En aquest punt trobareu una altra bifurcació. A l’esquerra va cap als Ecos i el Portell del Migdia. I la dreta cap Sant Jeroni, cim de l’excursió.

LA TALAIA, EL CAMELL I L'ALBARDA

A partir d’aquí la pendent és fa més dura durant uns 500 m. fins arribar a les Pinasses.
Un cop dalt i abans de començar la baixada. Surt un corriol a la dreta amb marques de color blau que porta a fer el cim de l’Albarda Castellana. Sostre del Baix Llobregat. Si teniu temps, recomanen acostar-s’hi.
En aquest punt conegut com les Pinasses, hi ha dues opcions. Fer el camí de baixada que porta al camí nou de Sant Jeroni o agafar el corriol a l’esquerra una drecera que porta al camí de pujada al mirador de Sant Jeroni. Les dues opcions són bones i van a parar al mateix lloc.
Si agafeu el corriol, haureu deixat l’ermita de Sant Jeroni enrere. Cap problema, ja la visitareu de baixada. Al final del corriol trobareu els penosos graons de ciment que us duran fins el cim.
Miranda de Sant Jeroni (1.237m.) Cim amb dues puntes separades uns 10 metres per un petit coll. El cim de l’esquerra disposa de vèrtex geodèsic i un grèvol pluviòmetre. El de la dreta té una taula d’orientació i un ampli mirador.

VÈRTEX GEODÈSIC I GRÈVOL PLUVIÒMETRE

TAULA D'ORIENTACIÓ

Des del mirador una extraordinària visió de 360º de tota Catalunya.
Al sud: des de la Serralada del Montmell fins als ports de Tortosa-Beseit. Al fons el mar i el dies de visibilitat extraordinària, el Puigmajor de Mallorca.
A l’oest: la serralada del Montsant i la del Montsec. El Cotiella i el Turbó. L’Anoia i el Baix Llobregat.
Al nord: les muntanyes pirinenques, des de les Maladetes fins al Canigó. Entre elles el Port de Compte, la Pica d’Estat, el cadí, Pedraforca, Moixeró, Tossa d’Alps, Puigmal. El Berguedà i el Bages.
A l’est: Sant Llorenç, Montseny, Montnegre, Tibidabo, Sant Salvador de les Espases, la Mola. El Vallès orienta i occidental.

MIRADOR DEL MORO, EL MORO I LA ZONA DE LA TEBAIDA

Un cop feta la visita només queda que baixar els penosos 237 graons de ciment que us portaran fins a l’ermita de Sant Jeroni. Hi ha un corriol a la dreta que porta fins al mirador del Moro.
Continueu baixant seguint el camí nou de Sant Jeroni en direcció al Monestir. Passareu per davant de la cruïlla que porta a les Pinasses, a la dreta. Més endavant trobareu a l’esquerra la cruïlla del camí vell de Sant Jeroni que baixa pel Torrent de Santa Maria fins al monestir. Seguiu recte per l’ample i confortable camí que baixa per la Serra de l’Alzina de les Paparres.
Un collet a la carena us permetrà tenir una vista espectacular de l’Albarda Castellana. Una mica més enllà, el camí deixa a la dreta el Cigronet, una esvelta agulla. I a l’altra banda del camí, l’agulla del Cap de Mort.

EL CAVALL BERNAT I EL CAP DE MORT

Haureu d’estar alerta de no passar-vos l’inici del camí de Pont. Després de passar un tros de camí amb una barana hi ha un petit mur de pedra i ciment, uns metres més enllà trobareu un petit collet a la dreta amb marques de color blanc. També hi ha un cartell penjar en una alzina que posa “Vinya Nova”.
Baixeu pel camí del Pont fins arribar a la cruïlla de camins del clot de la Sajolida. A la dreta va a parar al camí del Francesos, per on heu fet la pujada. A pocs metres hi ha el bassal de la Sajolida.

BASSAL DE LA SAJOLIDA

Agafeu el camí de l’esquerra. A la següent cruïlla que trobareu, s’ha d’agafar el camí de la dreta en direcció al canal de l’Ermità Mort i que baixa. El camí de l’esquerra porta al coll dels Pollegons. Si encara teniu ganes, a pocs metres després de travessar una torrentera i en sortir-ne per anar a remuntar la següent , a l’esquerra trobareu la cova de la Murdela.
Continueu baixant i a l’esquerra del camí trobareu unes marques de color vermell que porten a unes vies d’escalada, però les mateixes marques i a la dreta hi ha un camí amb una força pendent que porta al llit del torrent i al pont natural que dóna nom al camí del Pont.

EL PONT

Un cop feta la visita al Pont, torneu al camí principal i seguiu baixant. Trobareu diferents cruïlles, totes porten al camí de la Vinya Nova. Si agafeu les que van a la dreta us portaran a la mateixa Vinya Nova.

Notes: L’excursió es pot fer qualsevol època de l’any, però atenció a l’estiu! perquè al vessant sud fa molta calor. Seguiu els camins principals, que sempre estan marcats, i penseu que en aquesta zona s’estan obrint vies d’escalada i que alguns camins només duen a les seves bases. Els temps és orientatiu. S'ha de tenir en compte les parades per gaudir del paisatge i el temps empleat si pareu a esmorzar. No trobareu aigua pel camí.