PIC DE BASTIMENTS (2.881 m)

Diumenge, 25 d'octubre de 2009

El Pic de Bastiments és una muntanya situada a l'eix entre el Ripollès i el Conflent, que separa el Circ d'Ulldeter amb el Circ de Bassibers, del costat nord-català és conegut com a Pic del Gegant. És el pic més oriental dels Pirineus que assoleix els 2800 metres; més enllà ja no hi ha cap cim que superi aquesta cota. Està situat a la confluència dels termes de Setcases, Queralbs i Fontpedrosa.

Torrent de la Portella

L'excursió comença a l’estació d’esquí de Vallter 2000 aprofitant que la temporada d’esquí encara no ha començat i per tant l’estació està pràcticament deserta. Agafem un sender que surt de darrera del restaurant i resseguim el torrent de la Portella. El camí, sense neu, és força evident i només cal seguir-lo torrent amunt. Als pocs minuts el camí travessa el torrent i un rètol ens indica que a la nostra dreta el camí segueix cap el Roc Colom, el Costabona i el Canigó. Nosaltres seguim pujant tot seguint el torrent i les fites i en una mitja hora i sense dificultat arribem a la Portella de Mentet (2.415 m) un coll amb la fita fronterera 511 on tenim una bona vista del Gra de Fajol Petit, el Gra de Fajol, el Coll de la Marrana i Bastiments.

Gra de Fajol, Coll de la Marrana i Bastiments

Deixem enrere la Portella de Mentet i comencem a ascendir fent llargues ziga-zagues seguint les fites i els rastres d’alguns senyals vermells. La pujada no té cap dificultat i arribem al Pic de la Dona (2.704 m). El cim és molt ampli, hi ha un paravents de pedra i unes excel·lents vistes. Veiem al nord la serra de Bacivers i al sud la vall d’Ull de Ter. La neu només ha fet acte de presència a la zona de Bastiments i de l’estany de Bacivers però ja veiem que el camí que seguirem (completament visible des del Pic de la Dona) està cobert per la neu fins al Coll de la Marrana.

Coll de la Geganta

Continuem la ruta en direcció el Puig d'Ombriaga (2.634 m). La neu cada vegada és més visible a mida que ens apropem a Bastiments. Anem resseguint la carena per un camí molt evident. Passem el Puig d’Ombriaga i arribem al Coll de la Geganta. Deixem a la nostra dreta el camí que ve de l’Estany de Bacivers i també un itinerari que prové de Vallter2000. A partir d’aquí, ja enfilem l’anomenada Esquena d’Ase, que amb un no molt llarg però fort pendent ens acostarà fins al cim de Bastiments.

Pujada a Bastiments

La pujada presenta una forta pendent i trobem neu. A mida que anem pujant la neu és més abundant, però no suposa cap problema per anar remuntant la carena que ens portarà al cim de Bastiments. A mida que anem guanyant alçada tenim unes magnífiques vistes del recorregut que fins ara hem fet.

Cim de Bastiments

Arribem a l'allargada carena del cim de Bastiments (2.881 m) coberta de pedres i neu. Aquesta carena separa les valls de Carançà i del Freser. Hi trobem una creu i un vèrtex geodèsic. Davant nostre tenim un bon mirador del Pirineus. A l'altre punt del cim hi ha un gros piolet. Aquesta punta té una bona vista, sobretot, cap al pic de Freser, el de l'Infern i cap a la Coma Mitjana.

Pics de Freser i de l'Infern

Després de gaudir de les magnifiques vistes, iniciem el descens de Bastiments en direcció el següent objectiu: el pic de Freser (2.835 m). La Boira feia que a vegades no veiéssim el cim de Freser i també començava a caure una fina pluja just abans d'iniciar l'atac al cim. El mal temps i el retràs acumulat ens va fer decidir d'escurçar la sortida.

Coll de la Marrana

La baixada per no tornar a pujar Bastiments, la vam fer pel torrent de la Feixa Llarga. Aquest torrent ens va portar fins el GR-11. El vam resseguir cap a l'esquerra i vam arribar al coll de la Marrana, deixant a la dreta el cim de Gra de Fajol (2.708 m) i a l'esquerra el cim de Bastiments. La baixada del coll ens va portar fins a dalt de les pistes d'esquí i aprofitant les pistes vam arribar a l'aparcament de Vallter 2000.

Participants: Julián, Miguel, Jordi R, José Mª, Josep M, Raquel, Tato, Xavi i Oriol

Les fotos de la sortida estan penjades a la zona vip del web apeupermontserrat