TORRENT FONDO

El torrent Fondo es troba a la cara sud de la muntanya de Montserrat, entre el serrat de Les Garrigoses i el serrat dels Monjos. És un torrent que es pot fer tot l’any, encara que a l’estiu pot ser molt calorós. Ideal per a iniciar-s’hi en el món del ràpel. Té una longitud de 750 m i un desnivell de 195 m. El componen 8 ràpels curts que van dels 5 metres fins als 10 metres. S’ha de dur casc, arnès, davallador, bagues de seguretat i una corda de 30 m.

L’aproximació la fem des de Collbató per la drecera del Fra Garí. Aquesta drecera puja per la banda esquerra del torrent de la Font Seca, resseguint un important trau de la muntanya. Hi ha graons tallats a la roca i passos per petites escletxes que fan prou curiosa aquesta drecera.

Seguim les marques blanques i grogues fins a trobar en un replà quatre barres de color groc pintat a la paret. En aquest punt girem a la dreta i continuem pel camí del coll de les Garrigoses. Travessem el torrent de la Font Seca i un camí molt marcat ens porta al coll de les Garrigoses.

Passat aquest coll, iniciem la baixada per un corriol on trobem algunes fites de pedra. A mida que baixem, la vegetació és més espessa i s’ha d’estar alerta de no passar-nos de llarg i perdre's el camí. Trobem marques blaves a la part inferior, i al poc, arribem al buc del torrent Fondo.

El torrent Fondo és un barranc sec i d’amplada considerable. Els primers passos, pel torrent, el fem per una llera pedregosa i amb molta vegetació als costats. Trobem el primer ressalt sense equipar que voltem per l’esquerra. Els més atrevits poden baixar lliscant per la roca.

A la primera part del barranc, la més llarga, trobem un seguit de tres ràpels. El primer ràpel que trobem acaba força encaixat i té 5 metres. La sortida no és còmoda, ja que la corda ens mana cap a la paret. Unes roques enclastades, fa que la baixada sigui esglaonada. Tot el torrent està equipat amb cadenes i cordes per a fer-lo de pujada.

El segon ràpel està al costat del primer. Aquest té 10 metres i baixa per una paret molt polida on la força de l’aigua ha canalitzat la roca. L’entrada és fàcil i la corda ens porta a fer els últims metres del ràpel per fora del canaló, i ens deixa de nou enmig de l’ample torrent.

Caminem una mica i arribem al tercer ràpel del primer tram. Es tracta d’un curt ràpel de 5 metres en forma de V. La entrada és còmoda. Aquí la dificultat està en els peus, es queden encaixats i dificulten el descens.

Continuem baixant uns 100 metres per una torrentera molt agradable de caminar. Deixem enrere la confluència del torrent de la Font dels Escolans i arribem al segon tram. Aquesta segona part és la millor del torrent i té cinc ràpels. Comença amb una desgrimpada de 3 metres entres grans blocs de pedra, que ens deixa en una zona engorjada.

El quart ràpel, té 8 metres i es munta en un balconet. La sortida es fa en un passadís estret que a mida que es baixa s’eixampla i guanya verticalitat. Aquest ràpel s’acaba en un gran pou obert per davant de gran plasticitat.

Una petita desgrimpada de 2 metres dóna pas als següents dos ràpels de 8 i 5 metres que els fem seguits. El primer baixa per una paret dreta i molt pudida que en deixa en un pati.

Hem de caminar uns metres per enllaçar amb el segon ràpel. Aquest és vertical, tot i que la corda ens mana cap a la roca és fàcil de fer.

Arribem als darrers dos ràpels del torrent. Des d’alt ja veiem el camí de les Feixades. El primer de 5 metres, té la sortida complicada. S’ha de fer en diagonal, evitant no topar en una roca i una figuera que hi ha a la dreta. Aquest pas posa a prova les habilitats de cadascú.

L’últim ràpel de 8 metres i el més curiós de tots, el fem aprofitant la instal•lació del ràpel anterior. El pas pel petit forat té el seu encant. Aquest ràpel (millor fer-ho sense motxilla) molt vertical en deixa al fons d’un caos de grans blocs de pedra i al costat del camí de les Feixades.

Recollim el material i ens fem la foto de grup a l'antic pas de la Barra. La tornada la fem resseguim el camí cap a la dreta, que primer ens porta a la cova del Salnitre. Baixem les escales i passem per darrera de l’ermita de la Salut. Agafem un corriol al costat de la carretera que ens durà fins al poble de Collbató.