TRAVESSA MONTSERRAT

CAN MASSANA AL MONESTIR DE MONTSERRAT

PRESENTACIÓ DEL LLOC:

On som: Can Massana, municipi del Bruc. A la comarca de l'Anoia.

Com arribar-hi: En cotxe, Autovia A-2 de Barcelona a Lleida. Encreuament de les carreteres comarcals BP-1101 del Bruc a Manresa i carretera BP-1103 de Can Massana a L’Abadia de Montserrat.

Què hi volem fer: Travessar la muntanya de Montserrat per la seva vessant nord-est seguint el GR172. Gaudir des del camí de les formes singulars del seu massís en les seves diferents zones com: Les Agulles, Els Frares Encantats, Els Ecos, Tabor i Tebaida i a l'altre banda d'una bona part del Bages i del Berguedà amb els cims del Prepirineu al fons.

Mostra un mapa més gran

FITXA TÈCNICA

Tipus de ruta: Linial.

Alçada de sortida: 712m.

Alçada de l'arribada: 775m.

Alçada màxima: 1006m.

Alçada mínima: 703m.

Desnivell teòric acumulat: 303m.

Ascenció acumulada: 1545m.

Descens acumulat: 1457m.

Temps aproximat de l'excursió sense parades: 4h.

Distància total: 10,3 km.

Dificultat: Mitjana.

Itinerari: GR 172. Can massana, Camí de la Roca Foradada, Collet de Guirló, Camí de la Font del Llum, refugi de Santa Cecília, camí de l'Arrel, Pla de la Trinitat, Pas dels Francesos i Monestir de Montserrat.

MAPA DEL RECORREGUT (editorial alpina escala 1:10 000)

ORTOMAPA DEL RECORREGUT

DADES DEL RECORREGUT

PERFIL

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

Agafeu l’àmplia pista entre pins i alzines i avanceu en direcció a la muntanya. Aprofiteu les marques blanques i vermelles del GR 172 que hi han per tot el recorregut. Travesseu una tanca metàl·lica i de seguida trobareu una cruïlla de pistes. A la dreta porta al Bruc. Agafeu la de l’esquerra.

El camí puja en direcció al Collet de Guirló. Trobareu una altra cruïlla, seguim recte. Però si voleu, a la dreta i senyalitzat, podeu anar a visitar les restes de l’ermita de Sant Pau Vell i del Castell de la Guàrdia, no massa lluny.

CAN MASSANA DES DEL CASTELL DE LA GUÀRDIA

Seguiu recte i arribareu a l’ampli collet de Guirló. Davant teniu el Serrat de la Portella i la Paret de les Agulles amb la Cadireta i la Roca Forada al fons. Es tracta d’una curiosa formació rocosa esculpida pel vent i la pluja.

Abans de deixar a la vostre esquena la Roca Foradada, hi ha un camí a la dreta, només marcat amb una fita que porta a dins mateix de la roca. Si teniu temps val la pena acostar-s’hi.

PARET DE LES AGULLES

A la dreta trobareu les bifurcacions del torrent de la Diablera i de la Portella. Seguiu recte i a partir d’aquest punt el bosc s’obre i permet una magnifica panoràmica cap al nord del país. Distingirem una bona part del Bages i del Berguedà i al fons els cims del Prepirineu.

VISTES DES DEL COLL DE GUIRLÓ

Un cop passat la Roca Foradada teniu davant les parets de la zona dels Frares Encantats. El camí tendeix a pujar. A la dreta trobem la cruïlla que porta al Portell Estret i a Coll de Porc. Seguiu les marques del GR. esquerra i que baixa.

Més endavant trobareu una altra cruïlla a la dreta. És el camí de la Canal del Miracle i que porta al coll del mateix nom. Esteu deixant enrere les parets de la zona dels Frares Encantats per entrar a les parets de la zona dels Ecos.

L’única dificultat, entre cometes, del camí són fins ara, unes escales amb un passamà i un tram equipa amb una cadena que fa que siguin més fàcils superar aquests trams. Aptes per a tothom.

PAS AMB BARANA

A la dreta deixareu el camí que puja al Portell Estret i que porta per nom camí de la Font del Llum. Seguiu pel GR. Es comença a veure el Monestir de Santa Cecília i les parets del Serrat de Sant Jeroni. Hi han uns quants corriols a l’esquerra que porta a la carretera.

SERRAT DE SANT JERONI

Seguiu sempre recte fins passat el canal de Sant Jeroni, fàcil de veure per què encara hi ha línies elèctriques. Just a l’alçada del Monestir i del refugi és un bon moment per fer un mos i un descans. Esteu a la meitat del recorregut.

MONESTIR DE SANTA CECÍLIA

Continueu la ruta pel camí de l’Arrel. En aquest punt el camí és el GR 72, GR 4 i el PR c-19. Seguiu les marques blanques i vermelles. El camí tendeix a pujar i envolta les parets de Sant Jeroni.

A la dreta hi han corriols que pujant a la zona de Tabor. Davant vostre teniu el cim més emblemàtic de tot el massís de Montserrat, és sens dubte el Cavall Bernat.

CAVALL BERNAT

La llegenda del seu origen diu:

Que a un llenyataire que havia de transportar feixos de llenya al Llobregat el diable li va prestar un cavall anomenat Bernat, ràpid com un llampec, perquè l'ajudés en aquesta feina. "Cavall Bernat, Cavall Bernat, baixa la llenya al Llobregat" diu que deia el llenyataire al cavall.

Però qui fa pactes amb el diable alguna cosa ha de donar a canvi. La condició imposada pel diable va ser que al cap de deu anys el llenyataire li havia de proporcionar un altre cavall de característiques similars.

El llenyataire es va fer ric gràcies a l'ajuda del cavall Bernat però el dia que es complien els deu anys, el diable li recordà la promesa que el llenyataire ja havia oblidat.

Davant d'això, la seva muller va pregar a la Verge i una llum va omplir l’indret. Després de l'ensurt, el diable i el cavall Bernat havien desaparegut i en el seu lloc s'alçava una pedra assenyalant el cel.

Continueu la ruta que travessa el Serrat de les Barretines i el Serrat del Vent. A la dreta trobareu l’inici de la Canal Plana. Seguiu recte i mirar de no agafar un corriol que marxa a l’esquerra i que fa baixada. És la Canal del Pou del gat i que porta al camí dels degotalls.

El camí s’acosta al Pla de la Trinitat. Des de la Plana la Vella és veu les parets dels Flautats , la Carota i el Pebrot. Passat aquestes parets, sortireu al Pla de la trinitat. La visió dels cims a l’altra banda de la vall de santa Maria, és senzillament espectacular.

L'ELEFANT I LA MÒMIA

El camí fa baixada i deixa a la dreta La Mòmia, l’Elefant i l’ermita de Sant Salvador. Passareu al costat de l’ermita de Sant Benet fins arribar al camí vell de Sant Jeroni.

Agafeu cap a l’esquerra on trobareu trams amb escales. Arribareu al pas dels Francesos, un petit coll amb escales que queda escanyat per una roca. Seguiu baixant i arribareu al Monestir.

MONESTIR DE MONTSERRAT

Notes: S’ha de deixar un cotxe al Monestir si no voleu fer la tornada caminant. Els temps és orientatiu. S'ha de tenir en compte les parades per gaudir del paisatge i el temps empleat si pareu a esmorzar. La ruta és senzilla i molt interessant per les vistes panoràmiques que ens ofereix en tot moment el recorregut. Una excursió que es pot fer en qualsevol època de l’any. Si ho preferiu, podeu fer el recorregut al revés.

Anònim

@capitanborde: hi this is bsense aka "eduard culla". Today I've run this fantastic "roote". Nice web and blog page. Congrats!! It's taken me a bit 2:10, but i finished.

Kesua

dear old friend,
Nice to hear from you since the old "It's raining again" ancient times. I knew it was you just from the first moment I read Eduard Culla... You are still in good conditons!!!! But last month the complete round took me only 15 minutes... (but I was in a small airplane... jeje).