TEBAIDA

SANTA CECÍLIA-L'ELEFANT-SANTA CECÍLIA
(Pujada pel camí de l'Arrel i baixada per la Canal Plana)

PRESENTACIÓ DEL LLOC:

On som: Monestir de Santa Cecília de Montserrat. A la Catalunya Central, pertany al municipi de Marganell, comarca del Bages.

Com arribar-hi: Obrir mapa. En cotxe, per la carretera BP-1103 quilòmetre 5,5. Que uneix el Monestir de Montserrat amb Can Massana.

Què hi volem fer: Es tracta d'una magnífica excursió que permet conèixer les parets més espectaculars del massís. El darrer tram de l'ascensió és una mica espectacular i la vista des del cim, simplement incomparable.

Obrir mapa més gran

DESCRIPCIÓ DE LA RUTA

Sortim de l’aparcament i creuem la carretera. Pugem pel camí que tenim al davant i que porta a un pal indicador dels senders de GR. Cal seguir pel GR 72, també anomenat camí de l’Arrel i que marxa cap a l’esquerra en direcció al Monestir.
Davant nostre tenim la paret per on pujava el telefèric de Sant Jeroni, que tenia l’estació superior al cim del serrat de Moro. La seva visió impressiona.
A la dreta deixarem els camins que s’endinsen per la canal del Moro i la canal dels Arínjols.

El camí passa per davant de la paret dels Diables, amb la seva característica taca de color vermellós i ens porta fins molt a prop del peu del Cavall Bernat. Al que veiem en tota la seva alçària. Sempre hi ha escaladors que fan el seu cim.

Anem seguint el camí, i al cap de poc, destaca a la muntanya la roca del Projectil, de forma semblant a un obús d’artilleria. Travessem la Canal Plana i també un camí a la dreta marcat amb aquest nom i que permet pujar a la serra de les Lluernes. Per on farem la baixada.

Més endavant trobarem un altre camí a l’esquerra que porta als Degotalls i a la carretera per la canal del Pou del Gat. Hem de seguir recte en direcció el Pla de la Trinitat i passar per sota els Flautats, conjunt de roques que recorden els tubs d’un orgue monumental.

Un cop al Pla de la Trinitat, la visió dels cims a l’altra banda de la vall de Santa Maria, que queda als nostres peus, és senzillament espectacular. Hem de canviar de camí i agafar el camí de la dreta que va a les restes de l’ermita de la Santíssima Trinitat, que es pot veure al damunt.

Resseguim la paret de la Mòmia i la Momieta fins poc abans del Refugi de Sant Benet i agafar un camí que puja després de passar la Trumfa, com si ens volguéssim enfilar a la Mòmia. Està indicat com “Sant Salvador”, en una pedra.

El camí fa unes quantes ziga-zagues, sempre en pujada, deixem la Mòmia a la nostra esquena. Tot seguit a la dreta tenim la paret de la Trompa de l’Elefant i l’ermita de Sant Salvador.
Seguim les marques grogues i veurem al davant la cara nord de la Prenyada. Una mica més enllà, el camí comença a baixar. En aquest punt, si volem fer el cim, hem de buscar un corriol a la dreta que s’enfila cap al cim de l’Elefant.

Només us hi heu d’enfilar per unes parets força inclinades. Hi ha marques de pas que ajuden en la pujada. El darrer tram, abans de fer el cim, és una curta però intensa canal molt estreta. Després d’aquest pas arribareu al cim, amb unes vistes espectaculars.

La Baixada s’ha de fer pel mateix camí per on hem pujat. S’ha d’anar en compte de no relliscar.

Un cop de nou al camí, el seguim cap a la dreta per anar a buscar el serrat de les Lluernes en direcció al Cavall Bernat. En el moment d’emprendre la carena, quan el camí ja planella, hem de buscar a la dreta l’inici del camí que baixa per la Canal Plana.

La baixada és força fàcil i en poc temps ens porta al camí de l’Arrel. Un cop al camí el seguim cap a l’esquerra fins arribar de nou a Santa Cecília.

NOTES:

Els horaris consignats son orientatius i corresponen a temps de marxa efectiva a un ritme normal, però sense incloure cap parada. S'ha de tenir en compte les parades per gaudir del paisatge i el temps empleat si pareu a esmorzar. La ruta és senzilla i molt interessant. És pot fer igual sense fer el cim de l'Elefant. Si ho preferiu, podeu fer la volta al revés.